Brev:
Nedtrapning af natmad
14. oktober 2009
Alder:
6 mdr.
Nedtrapning af natmad
Hej Helen.
Min datter er nu præcis 6 mdr. og stortrives. Hun er 75 cm lang vejer 9,5 kg. Hun er kommet på alle fire og er på nippet til at kravle. Hun sidder uden støtte. Hun pludrer dagen lang og er i det hele taget en rigtig charmør.
Hun er kommet rigtig fint igang med skemad og spiser nu 3 måltider om dagen (grød og mos). Hendes interesse for flasken er faldet drastisk i takt med indtaget af fast føde er steget. I dagtimerne er hun ikke meget for flasken med mindre den gives, når hun enten er ved at vågne eller ved at falde i søvn. Det største mælkeindtag ligger fra kl. 19 og fremefter.
Trods masser af fast føde er hun nu begyndt at ville have flaske hver 3. time i løbet af natten, hvilket giver nogle voldsomt trætte forældre. Jeg havde en klar overbevisning om, at hun på mere fast føde med tiden kunne sove længere stræk om natten uden mælk !!
Vi forsøger at fylde hende op i løbet af dagen, således at hun er dejlig mæt og tilpas ved putningen kl.1900. Uagtet det indtager hun gladeligt to store flasker i løbet af natten.
Hendes dag ser nogenlunde sådan ud:
7: Står op.
8: 1 Havregrød med frugtmos. Vand af kop
9-10: Formiddagslur. Tilbydes flaske inden - drikker nogengange 50-100 ml.
12: Grøntsagsmos med kød/fisk. Vand af kop
13-15: Eftermiddagslur. Tilbydes flaske inden - drikker nogengange 50 ml.
15: Gufler lidt i frisk frugt og skorper. Er startet med lidt A38.
17-1730: Sen lur. Tilbydes flaske - afviser ofte.
1800: Grøntsagsmos med kød/fisk fra vores aftensmad. Vand af kop
1900: Puttes med 160 ml. mme.
2200: Flaske. 180 ml.
0100: Flaske. 160 ml.
0400: Flaske. 160 ml.
Meget af mosen og grøden er lavet på mme.
Har du nogle forslag til hvordan denne udvikling kan vendes ??
Skal hun langsomt trappes ud - altså ved at tilbyde mindre og mindre i hver flaske? Eller skal hun slet ikke tilbydes mælk men derimod vand midt nat? Skal vi tage en "kold tyrker" med en af flaskerne ?
Med venlig hilsen
en forvirret mor